My Blog List

Thursday, November 11, 2010

~Demi Islam~

"ingat..apa yang kita lakukan ini adalah untuk Islam.." seringkali saya dengar ungkapan sebegitu..salah seorang sahabat pernah memberi tasyji' kpd saya ttg itu juga..saya bermonolog dalam hati.."kalau dh buat terpaksa,mcm mana nak lahirkan rasa ikhlas dalam hati?"..aduhai hati..sakitnya rasa bila saya terpaksa memikirkan semua ini.Hasrat hati malas mahu memikirkannya..tetapi demi Islam,saya msti fikirkannya..bila saya terlalu didesak dan diasak untuk melakukan sesuatu perkara yang saya sendiri tidak berminat,saya jadi semakin tertekan.."kenapa saya harus buat benda yang saya tidak suka?bila saya buat benda tu,saya akan buat kerana terpaksa..bkn kerana suka.."..mereka tidak memahaminya..saat itu,saya  dihimpit satu perasaan yang sangat sedih,marah,kecewa,mahu menjerit dan semuanya..saya meluahkan rasa hati kepada seorang sahabat.Alhamdulillah..dia sangat memahaminya..dia minta saya lakukan solat istikharah dan banyakkan berdoa..saya cuba kuatkan diri untuk hadapi semua ini.Sokongan dari sahabat2 sntiasa hadir untuk saya.cuma sesekali,saya pasti akan terfikir sendirian.."mampukah aku?"..tapi diri saya senantiasa melakukan perkara yang saya tidak minat itu..ntahlah..bila difikirkan..benda yang saya tak suka n tak minat itu kadang2 boleh menjadi suatu tempat untuk saya meluahkan rasa hati..sesekali jiwa saya agak memberontak bila keperluan diri tidak diendah oleh mereka2 yang memilih diri saya ini..saya akan mula pertikaikan kenapa,mengapa,sebab ap..yaAllah..
la takhof wa la tahzan..innallahama'ana..saya pegang ayat ini sebaik mungkin..saya ad Allah..Allah penguat saya..kenapa saya perlu risau dan sedih?saya yakin dengan diri..biarlah Allah sahaja tempat mengadu saya..saya akan cuba menerima semua ini dengan hati yang terbuka..InsyaAllah..jalan yang saya pilih ini bukan sia2..^_^

4 comments:

  1. Salam istirehat ukhtiFillah..:)

    Ingatlah dgn Firman Allah s.w.t. yg bermaksud,

    "Kamu Diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara Yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya"(Al-Baqarah : 216)

    Salam sayang~ :DD

    ReplyDelete
  2. salam...pilihan yg terbaik. UNTUK ISLAM..

    ReplyDelete
  3. mas : untk Islam..=)itu paling terbaik..insyaAllah..

    ReplyDelete